Senin, 20 Juni 2016

Mengagumkan! Ini 43 Fakta Unik Tentang Kucing!

bisa jadi kebanyakkan dari kita yang kerasa serba - serbi ketahui tentang kucing namun terdapatkah benar kita ketahui seluruh perihal berkaitan dengan kucing? cuba semak 43 dalil unik tentang kucing di dasar ini, bisa jadi terdapat di antara dalil yang dinyatakan belum kamu tahu lagi.

43 dalil unik tentang kucing yang menarik diketahui

1. kucing mempunyai 30 ruas tulang balik, iaitu 5 kali lebih banyak dari manusia.

2. kucing mempunyai 230 tulang, iaitu 24 kali lebih banyak dari manusia.

3. kucing tidak mempunyai collarbone, sampai - sampai membolehkannya masuk menerusi celah ataupun lubang selebar kepalanya.

4. kelenturan badan kucing amat luar biasa, kaki depannya mampu diputar ke seluruh arah dan juga separuh bahagian badannya mampu bergerak ke arah yang sebaliknya.

5. rungu kucing lebih sensitif dari manusia ataupun anjing. had rungu kucing sepanjang 65 khz, sebaliknya manusia cuma 20 khz.

6. kucing mempunyai mata terbanyak dibanding dengan mamalia yang lain (dalam hubungannya dengan besarnya badan).

7. kucing tidak mampu memandang pada kegelapan keseluruhan, hendak namun ketajaman matanya pada malam hari amat baik. mata kucing mempunyai susunan perefleksi sinar yang disebuttapetum yang mampu berperan buat menguatkan sinar yang merambah retina mata.

8. cakupan pemikiran kucing 185 darjah.

9. kucing mempunyai deria bau 20 - 80 juta sel olfactory, sebaliknya manusia 5 - 20 juta.

10. denyut nadi kucing wajar antara 110 - 170 denyutan per menit (bila kamu mau melaksanakan pengecekan denyut nadi kucing, jalani di paha balik di bahagian sendi yang menghubungkan kaki dengan badan).

11. kucing menarik napas sebanyak 20 - 40 kali per menit.

12. temperatur badan kucing wajar 102 °f ataupun 38. 8 °c.

13. kucing kampung mampu lari dengan kecepatan 31 mile per jam.

14. kucing mempunyai sistem saraf yang amat sensitif.

15. kucing mampu melompat ke ketinggian 5 kali besar tubuhnya.

16. tiap kucing mempunyai nose pad yang amat khas, sampai - sampai tidak hendak sempat terdapat 2 kucing yang mempunyai sidik hidung yang sama (sama serupa cap jari manusia ataupun belang pada kuda belang).

17. kucing merespon panggilan perempuan lebih baik daripada lelaki. perihal ini bisa jadi kerana suara perempuan mempunyai puncak yang lebih besar.

18. orang yang alergi/alah terhadap kucing pada lazimnya alergi terhadap air liur kucing.

19. telah dibuktikan secara ilmiah bahawa mengelus - elus (membelai - belai bulu) kucing menggambarkan salah satu trik merendahkan tekanan darah manusia.

20. purata usia kucing 15 - 16 tahun.

21. buat memastikan kesetaraan usia kucing dengan usia orang, mulailah dengan 20 tahun bagaikan usia tahun kesatu kucing, setelah itu tambahkan 4 tahun usia manusia buat tiap usia tahun kucing. bagaikan contoh : bila kucing kamu berusia 4 tahun bererti usianya setara dengan 20 tahun (buat usia 1 tahun) ditambah 3 x 4 tahun, iaitu setara dengan usia 32 tahun pada manusia.

22. kucing mempunyai energi menghidu yang amat baik. ini merupakan sebab kenapa kucing tidak hendak memakai bakul sampah kotor bagaikan tempat buat tidur. kucing pula mempunyai rungu yang bagus.

23. kucing benci bau minyak wangi. mereka pula membenci aroma limau ataupun lemon.

24. kucing menyangka wilayah yang mempunyai bau amonia bagaikan wilayah eliminasi (klik). jadi, tidak diajarkan buat memakai amonia buat mensterilkan bau kemih kucing.

25. seekor kucing mengenali pergantian dalam atmosfer hati tuannya. oleh itu, kadang - kadang perihal ini hendak pengaruhi kucing kamu.

26. di negeri united kingdom, suara kucing ditulis miaow. dalam bahasa inggeris yang dipakai di amerika, suara kucing kerap ditulis dengan meow. di indonesia, suara kucing kerap ditulis dengan kata meong. manakala dalam bahasa jepun kerap ditulis dengan kata nya.

27. kucing tercantum haiwan yang amat bersih. mereka kerap mengasuh diri dengan menjilati bulu mereka. saliva ataupun air liur mereka merupakan agen pembersih yang kokoh namun mampu menimbulkan alergi pada sesetengah manusia. kadang kucing memuntahkan semacam hairball ataupun gulungan bulu yang terkumpul di dalam perutnya.

28. kucing mampu menaruh tenaga dengan trik tidur lebih kerap berbanding haiwan lain. lama tidur kucing bermacam - macam antara 12–16 jam per hari, dengan angka purata 13–14 jam. namun tidak tidak sering juag ditemukan kucing yang tidur sepanjang 20 jam dalam satu hari.

29. pintu spesial kucing (cat flap) yang biasa ada pada pintu rumah paling utama di barat, dimulakan kesatu kali oleh sir isaac newton (penemu hukum gravitasi).

30. ekor kucing dipergunakan buat melindungi penyeimbang, paling utama kala lagi melompat ataupun berlari.

31. kucing memakan rumput dengan tujuan membetulkan pencernaan dan juga menolong keluarkan bulu yang terisap dan juga berkumpul di perutnya semasa mensterilkan bulu.

32. kucing yang sihat memiliki temperatur badan 38°c – 39. 5°c.

33. kucing betina matang secara intim kala berusia 6 - 10 bulan, sebaliknya kucing jantan pada usia 9 - 12 bulan.

34. purata jumlah anak kucing dalam satu kelahiran merupakan 2 - 6 ekor.

35. dengkuran kucing (purring) tidak senantiasa menampilkan bahawa kucing dalam kondisi aman/selesa. kucing pula hendak melaksanakan perihal yang seragam dan juga lebih keras pada kala dalam kondisi tekanan pikiran ataupun kesakitan.

36. seluruh kucing membutuhkan taurine (sejenis asid amino yang biasa ditemui dalam sumber santapan serupa daging dan juga ikan) dalam santapan buat menghindari kebutaan. kucing pula wajib mengambil beberapa lemak dalam santapan kerana tidak mampu memproduksi lemak seorang diri.

37. kala seekor kucing menggosokkan tubuhnya ke kaki ataupun tubuh kamu, dia sesungguhnya lagi mencirikan kamu dengan baunya dan juga melaporkan kamu bagaikan pemiliknya.

38. purata usia kucing yang hidup di luar rumah dekat 3 - 5 tahun, sedangkan yang hidup di dalam rumah mampu menggapai usia 16 tahun ataupun lebih lama.

39. purata waktu tidur kucing dekat 16 jam.

40. kaki depan kucing memiliki 5 jari dan juga 4 jari pada kaki balik. kucing yang lahir dengan 6 ataupun 7 jari pada kaki depan dan juga ekstra jari pada kaki balik disebutpolidaktil.

41. kucing berusia memiliki 30 batang gigi, 16 batang di rahang atas dan juga 14 batang di rahang dasar.

42. terdapat dekat 9600 helai bulu masing - masing cm2 kulit bahagian atas dan juga dekat 19200 helai bulu masing - masing cm2 kulit bahagian dasar.

43. lidah kucing tidak mampu terasa kerana minimnya sensor saraf perasa di lidah. manusia memiliki dekat 9000 sensor saraf perasa di lidah, sebaliknya kucing cuma memiliki 473 buah. ini bermakna nafsu makan kucing dipengaruhi oleh bau bukan kerasa santapan.






(sumber: ohhhbarutahu.blogspot.co.id)

Baca Juga

Mengagumkan! Ini 43 Fakta Unik Tentang Kucing!
4/ 5
Oleh
Tampilkan Komentar
Sembunyikan